Peugeot-Citroën, Volkswagen en Fiat rapporteerden tweede kwartaalcijfers die
alleszins meevielen. De winsten en bedrijfsresultaten stegen vooral dankzij
eerder ingezette, forse bezuinigingsoperaties.

Opmerkelijk is dat de automakers hun vooruitzichten voor de rest van
het jaar gelijk hielden. Analisten en beleggers keken eerder juist met
pessimisme uit naar de te verwachten vooruitzichten van de bedrijven.

Die blijken nu mee te vallen en de automakers werden ervoor beloond; Fiat,
Volkswagen en Peugeot-Citroën spoten omhoog op de beurzen.

In de VS en heel West-Europa vertonen de autoverkopen een dalende
tendens. Consumenten bezuinigen op grote aankopen, en de hoge benzineprijzen
– als gevolg van de gestegen olieprijzen – spelen daarbij een extra
beïnvloedende rol.

De drie automakers erkennen dat de automarkt in Europa en de VS
momenteel in een dip zit, en denken dat dit nog wel even zo zal blijven.
Maar dat zeiden ze aan het begin van het jaar ook al, dus het kwam voor
financiële markten niet echt als een verrassing.

Belangrijker was dat de bedrijven al begonnen waren met reorganiseren.
De kosten van grondstoffen als metalen, rubber en plastics stijgen over de
hele linie, naast natuurlijk de energiekosten. De autofabrikanten willen die
kosten nog niet doorberekenen in de prijzen, maar eerst proberen de marges
te verbeteren.

Peugeot heeft de aanval op twee fronten ingezet. Het bedrijf wil enerzijds
diep snijden in hoge kosten in Europa. Het ontsloeg in een half jaar tijd
tienduizend werknemers, en verplaatste productie naar goedkopere
lonengebieden. Tegelijkertijd wil het meer markten betreden met een
uitgebreider portfolio aan nieuwe auto's, om zo het eigen marktvolume te
vergroten.

Fiat en Volkswagen hanteren een vergelijkbare strategie, al richt Fiat
zich momenteel op het fors vernieuwen van het aanbod. Het huurde het
befaamde designbureau Pininfarina in om niet alleen Maserati, maar ook de
eigen Fiat-modellen een complete make-over te geven.

Dat wierp vruchten af: de nieuwe Fiat Panda en de nostalgische Fiat 500 gaan
als warme broodjes over de toonbank. Ook de nieuw vormgegeven Fiat Punto- en
Bravo-modellen verkopen goed. Het conglomeraat profiteert daarbij ook nog
van de andere bedrijven die onder de Fiat-paraplu vallen, zoals Maserati en
Ferrari, maar ook vrachtwagenproducenten Iveco en CNH.

Ook Fiat benadrukte tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers dat het al
diverse reorganisaties heeft doorgevoerd, en dat er nog meer op de rol
staan.

Volkswagen profiteert nog steeds van de goede verkopen van de
Golf-serie, en zal zich net als de concurrentie gaan richten op zuinige,
goedkopere stadsauto’s en innovatie. Tegelijkertijd zal het waar mogelijk
blijven snijden in kosten en de productie verplaatsen naar waar de lonen
goedkoper zijn.

Ook zal de Wolfsburgse automaker zich meer gaan richten op opkomende markten.

Fiat, Volkswagen en Peugeot varen er wel bij dat ze nog flink kunnen snijden
in de kosten. De marges per verkochte auto zullen daardoor verbeteren en dat
kan ertoe leiden dat ze de komende twee kwartalen hun winst en omzet zullen
zien verbeteren, ondanks lagere verkopen.

Hoe anders is dat bij de Japanse grootmachten Toyota en Nissan. Een
Japanse krant meldde op basis van bronnen binnen het bedrijf, dat Toyota nu
verwacht dit jaar 350.000 minder auto’s te verkopen. Dit betekent dat men
alsnog denkt 9,5 miljoen auto’s kwijt te kunnen.

Daarbij lijkt die 350.000 een peulenschil, maar het blijft opmerkelijk. Zeker
gezien de populariteit van bijvoorbeeld de Toyota Prius, die in de VS en
Europa niet aan te slepen valt.

Toyota kwam zelf nog met een omzetupdate, waarin een verkoopstijging
van 1,8 procent meldde in het tweede kwartaal. Maar het bedrijf wilde niet
vertellen hoe de verkopen per regio waren. Daardoor blijft onduidelijk hoe
het met de verkopen gaat in de Verenigde Staten en Europa.

In tegenstelling tot de Europese automakers, denkt Toyota niet dat opkomende
markten - zoals Rusland - een compenserende rol zullen spelen, als
tegenwicht tegen de lagere verkopen in de VS en Europa.

Nissan tenslotte, verwacht niet dat de autoverkopen in 2009 beter
zullen zijn dan dit jaar. Nissan, waar Renault een belang van 44 procent in
heeft, meldde eerder al een scherp teruglopende verkoop in de Verenigde
Staten.

Nissan zoekt het al enige tijd in schaalvergroting. Het sloot een
samenwerkingsverband met Renault en loopt de deuren plat bij Amerikaanse
automakers, op zoek naar een strategische, kostenbesparende alliantie. Het
idee is dat de bedrijven, door meer samen te werken, auto-onderdelen en
-technologieën kunnen uitwisselen om zo de kosten laag te houden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl